Merk alsjeblieft op, de links naar alle Freedom Essays zijn in het Engels aan het einde van dit essay opgenomen. Open elk essay om het te lezen, af te drukken, te downloaden, te delen, of te beluisteren (als podcast). Wat hier volgt is een Nederlandse vertaling van Freedom Essay 8.

 

 

Dit is Freedom Essay 8

 

“Hoe dit mij bevrijdde van racisme”

 

Uit eigen ervaring kan ik met absolute zekerheid zeggen dat naarmate VRIJHEID meer bekend wordt, het de sleutel zal zijn voor het genezen van slechte of gespannen ‘rassenrelaties’ over de hele wereld. In wezen, zal dit begrijpen van de menselijke conditie alle vooroordelen, zoals racisme, voorgoed beëindigen.

 

Tijdens WTM’s eerste Global Conference, gehouden in Sydney in februari 2017, beschreef Franklin Mukakanga, Zambian advertising director, radiogastheer, en oprichter van het Zambian WTM Centre, hoe Jeremy Griffith’s verklaring van de menselijke conditie het wanhopig benodigde verzoenende begrip naar de relatie tussen rassen brengt.

De feitelijke uitleg van hoe deze cruciaal belangrijke verzoening van de rassen wordt bereikt wordt gepresenteerd in F. Essay 28.

Kijk naar Franklin’s presentatie in de video hieronder:

 

Make and see comments here

 

Deze video verschijnt ook als Video 8 in de Introductory Series van video’s bovenaan onze homepage op www.humancondition.com.

 

De transcriptie van deze video

 

De volgende transcriptie is een fragment uit Franklin’s presentatie.
De volledige transcriptie kan worden gelezen in Freedom Essay 16.

 

Als Bantoe, of Afrikaanse man, geboren en woonachtig in een land dat eens door de Britten was gekoloniseerd, zoals zovele, had ik geen liefde voor het blanke ras.

 

Gebaseerd op verhalen die ik had gehoord, dingen die ik had gelezen; de historische verslagen in leven gehouden door zogeheten ‘Black consciousness’ of ‘Black empowerment’ bewegingen; mijn eigen observaties van de eroderende inheemse cultuur en de dood van Afrikaanse talen op de hielen van het kolonialisme en de voortdurende uitbuiting van Afrikaanse rijkdommen door het Westen, ik had geen vriendelijke gedachten voor ‘bakuwa’ zoals blanken in mijn moedertaal worden genoemd.

Ik haatte ze niet. Ik had alleen maar een hekel aan wat ze hadden gedaan en wat ze blijven doen met mijn mensen in het proces van ons ‘beschaving’ te brengen.

Dit leidde tot diepe wrok en tot mijn behandelen van blanken met een koele, gereserveerde ambivalentie. Ik was blij als zij bij mij uit de buurt bleven en ik bij hen; ik nam nooit het initiatief om blanke vrienden te maken en miste dat verlangen of die drang die veel Afrikanen hebben om Westerse landen te bezoeken.

Ik beschouwde het ook als mijn heilige plicht als Afrikaanse man om te onthouden en anderen te leren herinneren hoe de bakuwa ons hadden belazerd en hoe ‘wij ‘ze nooit kunnen en moeten ‘vertrouwen’. Zeker, ik leerde een paar blanken kennen die in de loop der jaren onder de radar door glipten, maar over het algemeen was ik niet geïnteresseerd om hen tot mijn vrienden maken.

Het was dan ook ongelofelijk om Jeremy’s meedogende, op grondbeginsel gebaseerde verklaring van de verschillen tussen de rassen te lezen. Ik leerde dat deze verschillen bestaan omdat elk ras een ander niveau van blootstelling heeft gehad aan de psychologisch verstorende, maar heroïsche zoektocht van de mens naar het begrijpen van zichzelf. En het zijn deze verschillende maten van blootstelling die de manieren hebben gestuurd waarop verschillende rassen zich gedragen, zowel onder elkaar als naar andere. Welnu, toen ik dit leerde, smolten alle negatieve gevoelens die ik gedurende vele, vele jaren had gekoesterd over de meer ‘verstoorde’ rassen uit meer geavanceerde beschavingen (zoals de blanken) onmiddellijk weg.

Jeremy had onze raciale verschillen zo volledig en verantwoord uitgelegd dat het mijn innerlijke wrok jegens ‘koloniserende Britten’ en, bij uitbreiding daarvan, jegens het blanke ras en andere genas, als een heet mes door boter snijdend. Het maakte me zelfs gewaar van de onderdrukking van andere rassen zoals de !Kung-bosjesmannen door mijn eigen ras.

Uit eigen ervaring kan ik dus met absolute zekerheid zeggen dat VRIJHEID [VRIJHEID is in het Nederlands online beschikbaar als .pdf document op www.wtmnetherlands.com/freedom], als het bekend wordt, de sleutel zal zijn voor het genezen van slechte of gespannen ‘rassenrelaties’ over de hele wereld. In wezen zal dit begrip van de menselijke conditie alle vooroordelen, zoals racisme, voorgoed beëindigen. Het is zo opwindend om na te denken over hoe de wereld eruit zal zien als dit begrijpen algemeen bekend en begrepen wordt omdat het een wereld zal brengen die harmonieus, geheeld en getransformeerd is, wat het glorieuze thuis is dat onze soort verdient aan het einde van zijn reis naar zelfbegrip.

 

– – – – – – – – – – – – – – – – – –

Hoe racisme beëindigd wordt door het begrijpen van de menselijke conditie wordt uitgelegd in F. Essay 28, en in hoofdstuk 8:16E van VRIJHEID.

Kijk ook hoe Jeremy Griffith de doorbraak verlossende verklaring van de menselijke conditie presenteert in Video/F. Essay 3, of lees hoofdstuk 1 van VRIJHEID.

 

 

Merk alsjeblieft op, als je online bent kun je HET Interview of elk van de Freedom Essays in het Engels lezen, afdrukken, downloaden of beluisteren (als podcast) door erop te klikken, of je kunt ze vinden op www.humancondition.com.

Je kunt zien welke publicaties vertaald zijn in het Nederlands door HIER te klikken.

 

 

Deze essays zijn gecreëerd in 2017-2021 door Jeremy Griffith, Damon Isherwood, Fiona Cullen-Ward, Brony FitzGerald & Lee Jones van de Sydney WTM Centre. Al het filmen en redigeren van de video’s is uitgevoerd door Sydney WTM leden James Press & Tess Watson gedurende 2017-2021. Andere leden van de Sydney WTM Centre zijn verantwoordel dijk voor de distributie en marketing van de videos/ essays, en voor het voorzien in ondersteuning voor abonnees. Nederlandse vertaling door Annemieke Akker and Hendrik G. Riksen (WTM Centrum Amsterdam)